سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار ایران و جهان

هنر قدیم، بازار جدید

    نظر

هنر قدیم، بازار جدید


 

  • هنر قدیم، بازار جدید
    به گزارش مجله فرهنگی صلح

    فرهنگ > میراث و تمدن - موژان اردانی:
    صنایع‌دستی هر ناحیه در واقع معرفی بخشی از فرهنگ و هنر آن کشور است.

    محصولی که به‌عنوان کار دست اهالی یک منطقه تولید می‌شود، صرفا یک کالا نیست بلکه روحیه مردم آن منطقه و ویژگی‌های قومی و ملیتی را نشان می‌دهد و همین باعث می‌شود خریدار، ارتباط عمیقی با این محصولات برقرار کند. در دهم ژوئن سال1964 مصادف با بیستم خرداد ‌ماه 1343 نخستین همایش جهانی با محوریت صنایع‌دستی برگزار و در همان روز شورای جهانی این هنر نیز شکل گرفت. سالگرد تاسیس این شورا به‌عنوان روز جهانی صنایع‌دستی شناخته می‌شود.

    با راه‌اندازی این شورا صنایع‌دستی بخشی از حیات اقتصادی هر کشور تعریف شده و مورد توجه قرار گرفت. ایران نیز که صنایع‌دستی در آن پیشینه‌ای تاریخی دارد، از ابتدا به عضویت این شورا درآمده است. برای خرید بهتر و شناخت بیشتر این نوع محصولات با نکته‌های خرید چند نوع از صنایع‌دستی ایرانی آشنا شوید.

    این پاپوش سنتی ایرانی بسیار سبک بوده و مناسب پیاده‌روی‌های طولانی‌ است. بافت گیوه طوری‌ است که هوا در آن در گردش بوده و مانع عرق کردن پا می‌شود، هرچند این کفش می‌تواند در سرما هم پا را گرم نگه دارد. رویه گیوه معمولا از الیاف طبیعی مثل پنبه بافته می‌شود. در دوخت بعضی گیوه‌ها ابریشم به‌کار می‌برند که قیمت آن را افزایش می‌دهد. یک گیوه با رویه معمولی را ممکن است بتوانید با 90هزار تومان بخرید اما اگر همان گیوه با رویه ابریشم مرغوب باشد قیمت آن به 180هزار تومان می‌رسد. هنگام خرید گیوه علاوه بر رویه آن باید به زیره نیز توجه کنید.

    مرغوب‌ترین گیوه‌ها آنهایی هستند که زیره‌‌شان را با چند لایه پارچه فشرده می‌دوزند، این نوع کفش، قیمتی حدود 350 تا 450‌هزار تومان دارد. انواع دیگر گیوه‌ها یکی با زیره چرمی‌ است که اگر از چرم خالص گاومیش باشد قیمت بالایی داشته و حدود 300‌هزار تومان باید برای خریدش خرج کنید و دیگری با کف پلاستیکی است که مرغوب نیست اما دوام بیشتری از باقی زیره‌ها دارد.

    این هنر بیشتر در شهرهای حاشیه دریای خزر مرسوم است. نمد‌های مرغوب‌ آنهایی هستند که با پشم بهاره گوسفند تولید می‌شوند. تاریخچه این هنر به 2000سال پیش برمی‌گردد. پارچه‌های نمدی را بیشتر برای زیر‌انداز، کت‌های زمستانی و کلاه استفاده می‌کنند اما محصولات دیگری چون کیف، عروسک‌های نمدی یا کفش‌های روفرشی هم با آن تولید می‌شود. نمد مرغوب در برابر ضربه چاقو پاره نمی‌شود. از طرفی کاملا ضد‌آب است. علاوه بر آن عایق سرما و گرماست، به همین دلیل است که کت‌های نمدی می‌توانند دمای بدن را متعادل نگه دارند. نکته دیگر درباره نمد مالی خواص درمانی آن است.

    اگر به خار پاشنه مبتلا هستید، پوشیدن دمپایی یا کفش‌های روفرشی نمدی می‌تواند به شما کمک کند. علاوه بر آن نمد را مرهمی برای کمردرد، دردهای مفصلی و رماتیسم می‌دانند. توجه کنید که نمد را به راحتی می‌توانید به‌صورت دستی یا با ماشین لباسشویی با آب سرد بشویید. در حال حاضر یک زیرانداز نمدی دایره‌ای 120‌سانتی‌متری از نوع مرغوب را می‌توانید با 190هزار تومان بخرید، اما اگر همین زیرانداز به‌صورت نمد مالی رنگی باشد قیمت آن به 250 تا 300 هزار تومان هم می‌رسد. علاوه بر آن قیمت کفش‌های نمدی نیز بین 50 تا 70‌هزار تومان و کیف‌های شانه‌ای حدود 40 تا 60‌هزار تومان است.

    • گلابتون‌دوزی

    اگر به جنوب کشور سفر کرده باشید، حتما لباس‌های شاد و پر رنگ و لعاب زنان را دیده‌اید که معمولا سر آستین‌ها و مچ پای لباس‌ها را با نخ‌هایی به رنگ طلایی با طرح و نقش‌‌های مختلف دوخته‌اند. این هنر گلابتون‌دوزی‌ است که بیشتر مربوط به استان هرمزگان است. به ندرت می‌توان خانواده‌ای در این استان پیدا کرد که زنان و دخترانش این هنر را بلد نباشند. به‌طور کلی تمام آنچه به‌عنوان هنر گلابتون‌دوزی تولید می‌شود توسط زنان خانه‌‌دار و دختران انجام می‌شود که برای‌ آنها درآمدزایی دارد.

    امروز در ایران استفاده از الیاف طلا برای گلابتون‌دوزی به هیچ وجه رایج نیست، پس هنگام خرید توجه کنید که به بهانه به کارگیری نخ طلا هزینه‌‌ای بیش از آنچه معمول است نپردازید. نکته دیگری که ممکن است در قیمت پارچه‌های گلابتون‌دوزی تأثیر بگذارد استفاده از لوازم تزئینی مثل منجوق یا پولک در بین این دوخت است؛ برای مثال اگر شلوار با مچ‌های گلابتون‌دوزی شده 100‌هزار تومان باشد، برای دوخت ترکیبی آن با پولک باید حدود 180 هزار تومان خرج کنید. علاوه بر لباس، گلابتون‌دوزی روی پرده، رومیزی، برقع، کوسن و... نیز انجام می‌شود.

    این پارچه از الیاف طبیعی و لطیف بافته شده و یکی از شناخته‌شده‌‌ترین صنایع‌دستی کشورمان است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. ترمه در استان‌های یزد، کرمان، کاشان و تهران بافته می‌شود. جالب است بدانید که ترمه تنها پارچه‌ای‌ است که از صفر تا صد آن، یعنی از طراحی تا دوخت، همگی ایرانی‌ است. توجه کنید یکی از عناصر مهم در یک ترمه مرغوب طرح و نقش آن است. علاوه بر آن هرچه تعداد رنگ استفاده شده در بافت ترمه بیشتر باشد، ارزش آن ترمه بالاتر می‌رود. اگر رنگ‌های به‌کار رفته تقریبا یکسان باشند، طرح و تراکم بافت این پارچه است که میزان مرغوبیت این محصول را نشان می‌دهد.

    متأسفانه در بازار ترمه محصولات تقلبی و نامرغوب زیادی وجود دارد، به‌طوری که حتی کشور چین هم این پارچه اصیل ایرانی را تولید و در بازار پخش کرده‌است، از آنجا که تشخیص ترمه اصل هم کار هر کسی نیست، پس بهتر است حتما برای خرید آن به فروشگاه‌های معتبر صنایع‌دستی مراجعه کنید. در شهر یزد برندهای معتبری از این محصول وجود دارند که آن را در شهرهای مختلف توزیع کرده‌اند و شما می‌توانید خرید کنید.

    درنظر داشته‌باشید که برخی از ترمه‌ها که با امضای اسم هنرمند و با نخ‌ها و طرح‌های سفارشی خاصی بافته می‌شوند قیمتی بسیار گران و حتی میلیونی دارند اما شما می‌توانید ترمه‌های مرغوب با طرح‌های رایج را از حدود متری 30 تا 200‌هزار تومان و بیشتر بخرید. برش‌های آماده این محصولات در ابعادی مشخص برای رومیزی، سجاده، کوسن و... نیز در بازار موجود هستند؛ برای مثال یک مجموعه 3‌تکه‌ای از سجاده را می‌توان با حدود 120 تا 150 هزار تومان خرید.

    این هنر که تزئین ظروف فلزی با مواد رنگی ا‌ست، قدمتی 5‌هزار ساله دارد. مهد میناکاری در ایران بیشتر استان اصفهان و پس از آن شهر شیراز است. میناکاری را می‌توان روی همه فلزات مثل طلا، نقره، مس و برنج انجام داد اما امروزه اکثرا روی مس انجام می‌شود. در نوعی از میناکاری که به مینای برجسته معروف است ابتدا خطوط مورد نظر را روی فلز حکاکی کرده و سپس رنگ می‌کنند. هنگام خرید این نوع باید توجه کنید که ظرف از ورقه مسی نازک ساخته نشده‌باشد.

    برای خرید حتما با دقت به داخل ظرف مورد نظرتان نگاه کنید، درصورتی که ترک‌خوردگی روی رنگ یا لعاب آن دیدید به معنی بیش از حد پخته شدن در کوره است. همچنین درنظر داشته باشید که تمام طرح و نقش‌ها تمیز و با ظرافت و با الگوی منظم روی ظرف کشیده شده باشند. برای خرید یک ظرف میناکاری مرغوب لازم است حتی به پشت ظرف هم نگاه کنید که لعاب آن دارای زدگی و ترک نباشد. در حال حاضر یک بشقاب مینا کاری با قطر 25 سانتی‌متر را می‌توانید از 100 تا 150‌هزار تومان و یک ظرف شکلات خوری را حدود 120 تا 160‌هزار تومان در بازار پیدا کنید.

    بازنشر مطالب و اخبار گروه خبری

    پایگاه تحلیلی خبری صلح

    اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح برای ما ارسال نمایید.

    خبریار صلح

    قوانین خبریار صلح

    1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
    2. شما می توانید از بخش خبریار صلح، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
    3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
    4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
    5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
    6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
    7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
    8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

    گروه وبگردی و خبریار صلح